12/01/2017
dodany przez Admin Admin

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce jest dojrzały, ale wciąż widać perspektywy na jego rozwój, szczególnie w średnich i małych miastach cechujących się niskim współczynnikiem nasycenia powierzchnią handlową – mówi w rozmowie z Retailnet Adrian Majsterek, inwestor i współwłaściciel spółki A&A.

Z perspektywy naszej spółki, rok 2017 był bardzo udany – podpisaliśmy ponad 50 proc. umów najmu w nowo powstającym obiekcie handlowym, z takimi firmami jak m.in. Martes Sport, Hebe, CCC, Empik, Media Expert, Pepco, czy Smyk. Możemy również potwierdzić, że w centrum handlowo-rozrywkowym Tkalnia powstanie pierwszy multipleks w mieście pod szyldem Helios, w którym zmieści się 700 osób w 4 salach kinowych. Ponadto, otrzymaliśmy pozwolenie na budowę Tkalni, która ruszy już w najbliższych miesiącach.

Według szacunków ogólnorynkowych, do końca roku 2017 całkowita podaż w sektorze powierzchni handlowych w Polsce wyniesie 350 tys. mkw. W tym roku kilkanaście zagranicznych sieci handlowych zdecydowało się na debiut w naszym kraju. Między innymi, w warszawskiej Arkadii odbyło się otwarcie pierwszego sklepu Victoria’s Secret z pełną ofertą. To dobry znak dla deweloperów – widać duży potencjał na polskim rynku handlowym. W 2017 r. istotną zmianą był wzrost płacy minimalnej, który zwiększył koszty zatrudnienia oraz automatycznie koszty związane z robotami budowlanymi.

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce jest dojrzały, ale wciąż widać perspektywy na jego rozwój, szczególnie w średnich i małych miastach cechujących się niskim współczynnikiem nasycenia powierzchnią handlową. Przykładowo, w Pabianicach – drugim mieście pod względem liczby mieszkańców w aglomeracji łódzkiej, wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową wynosi aktualnie 204 mkw./1000 mieszkańców. Jest to współczynnik o ponad połowę niższy niż średni wskaźnik dla miast poniżej 100 tys. mieszkańców.

Nasza nowo powstająca inwestycja – centrum handlowo-rozrywkowe Tkalnia będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców i idealnie wpiszę się w lukę istniejącą na rynku handlowym Pabianic. Myślę, że w kolejnych latach deweloperzy skupią się na rozbudowach i modernizacjach obiektów handlowych w większych miastach. W średnich i małych miejscowościach wciąż istnieją tak zwane „białe plamy” i jest szansa na powstanie nowych inwestycji. Zarządcy obiektów handlowych położą nacisk na rozwój konceptów rozrywkowych w galeriach, będą szukali możliwości pozwalających na atrakcyjne spędzenie wolnego czasu przez mieszkańców. W przyszłym roku istotnym ryzykiem dla galerii handlowych w Polsce będzie zakaz handlu w niedzielę, który wpłynie na zyski pochodzące ze sprzedaży. Zmianą związaną ze wzrostem utrzymania centrów handlowych będzie również wprowadzenie podatku od sprzedaży detalicznej, co w efekcie prawdopodobnie przeniesie handel do centrów miast.

Za komercjalizację obiektu Tkalni odpowiada firma BOIG.