01/03/2018
dodany przez Admin Admin

Z najnowszego raportu Colliers International wynika, że na koniec 2017 roku poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią centrów handlowych wyniósł 301 mkw. na tysiąc mieszkańców. Największy wskaźnik zanotowano w aglomeracjach i dużych miastach. Jak zaznacza Aleksander Walczak, prezes zarządu Dekada SA., zagęszczenie powierzchnią handlową w Polsce rośnie z roku na rok i wkrótce może dotyczyć także średnich i małych miast.

– Duże nasycenie w aglomeracjach i dużych miastach spowodowało kilka lat temu zainteresowanie deweloperów miastami od 100 do 200 tys. mieszkańców. Z tego powodu, obecnie w wielu z tych lokalizacji rynki handlowe również są już nasycone. Nadal mamy jednak kilkudziesięciotysięczne miejscowości, gdzie istnieje obszar do działania. Oceniam, że jest to praca i inwestycje na najbliższe 2-3 lata. W takich miejscowościach powstają także najnowsze projekty Dekady – komentuje Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.

W sercu 50-tysięcznej Nysy powstanie nowoczesna dwupoziomowa galeria handlowa. W obiekcie znajdzie się ok. 80 sklepów, liczne restauracje i kawiarnie, a także strefa rozrywki z 4-salowym kinem. Dekada Nysa powstanie w ramach projektu rewitalizacyjnego. W elewację budynku wkomponowane zostanie historyczne ogrodzenie XIX-wiecznej Gazowni Miejskiej. Rozpoczęcie budowy planowane jest na wiosnę 2018 roku.

Dekada wybuduje także obiekty w Mińsku Mazowieckim i Koninie. Powstaną tam zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne. Projekty realizowane są we współpracy z PKP SA i jej spółką zależną XCity Investment. Budowa Dekady Konin ruszy wiosną, a Dekady w Mińsku Mazowieckim jesienią br.

– Polski rynek nowoczesnych powierzchni handlowych zdominowany jest przez tradycyjne centra handlowe. W 2017 roku stanowiły one ponad 80 proc. całkowitej podaży. Nie przeszkadza to jednak w rozwoju mniejszych formatów. Odpowiedzią na aktualne oczekiwania klientów są projekty wielofunkcyjne, łączące handel z komunikacją. Zakupy przy okazji pobytu na dworcu, powrotu z pracy, szkoły czy podróży turystycznej są bardzo wygodne i oszczędzają czas. W Europie Zachodniej właściwie przy każdym dworcu istnieje dużo możliwości robienia zakupów czy skorzystania z usług, w Polsce ten rynek także bardzo dobrze się rozwija – mówi A. Walczak.

W ramach Dekady w Mińsku Mazowieckim powstanie obiekt handlowy typu strip mall połączony z nowymi dworcami: kolejowym i autobusowym, które łącznie obsłużą rocznie około 2 mln pasażerów. Galeria handlowa w Koninie także będzie połączona z dworcami kolejowym i autobusowym, które obsługiwać będą 1 mln pasażerów rocznie.

Jak wynika z opinii ekspertów rynku handlowego, rosnące nasycenie sprawia, że równocześnie spada podaż nowej powierzchni handlowej. W minionym roku dostarczono na rynek o ok. 15 proc. mniej niż w roku 2016 nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, na znaczeniu zyskują za to rozbudowy istniejących projektów, które stanowiły ok. 16 proc. nowo dostarczonej powierzchni w 2017 roku.

– Wysokie nasycenie galeriami handlowymi sprawia, że inwestowanie w modernizacje i rozbudowy stało się dużo korzystniejsze niż budowanie nowych obiektów. My również stawiamy na rozbudowy i poszerzanie oferty handlowo-usługowej już istniejących galerii handlowych. Obecnie trwają prace przy centrum Dekada w Grójcu, które jeszcze w tym roku powiększy się o 3 tys. mkw. Planujemy również rozbudowy galerii w Skierniewicach, Sieradzu, Żyrardowie i Olsztynie – podsumowuje Aleksander Walczak.

Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Planowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Docelowo sieć ma liczyć co najmniej 20 obiektów w całej Polsce. Za komercjalizację obiektów Dekada odpowiada firma BOIG Property Consulting.